De perfecte planning van jullie trouwdag
Graag willen wij, als ervaren trouwfotografen, een aantal tips voor de planning van jullie trouwdag meegeven. Een goede planning van je trouwdag zorgt ervoor dat je je niet hoeft te haasten op jullie grote dag. En dat is erg belangrijk, zonder stress gaat de dag al snel genoeg voorbij en heb je het gevoel dat je ‘geleefd wordt’.
Elke bruiloft heeft zijn eigen invulling en karakter en dus is het onmogelijk om de bruiloft op de minuut te plannen. Toch leert onze ervaring dat bepaalde onderdelen tijdens elke bruiloft terugkomen. Zo is er bijvoorbeeld altijd het moment waarop het bruidspaar zich voorbereid en natuurlijk het officiële moment van de dag namelijk de ceremonie en / of kerkelijk huwelijk. Wij geven hieronder een advies wat betreft tijd en plaats voor de belangrijke momenten van de bruiloft.
De voorbereidingen
Advies:
De voorbereidingen vinden vaak in het ouderlijk huis of thuis plaats. Er zijn ook bruidsparen die ervoor kiezen om zich voor te bereiden in een hotel of al bij de trouwlocatie. Vaak vinden de voorbereidingen in de ochtend of begin middag plaats. Op dit moment van de dag is het licht nog relatief zacht. Dit zorgt voor mooie natuurlijke foto’s. Zorg ervoor dat er zowel foto’s van de bruid als van de bruidegom gemaakt worden. Dit staat erg mooi in het fotoalbum en maakt jullie verhaal compleet. Doordat wij met zijn tweeën fotograferen is het voor ons altijd mogelijk om de hele voorbereiding van de bruid en de hele voorbereiding van de bruidegom mee te maken.
Tijdsduur:
De voorbereidingen van de bruid neemt altijd meer tijd in beslag. Meestal heeft een bruid zo’ n twee uur nodig om zich volledig voor te bereiden. Het bruidskapsel kost gemiddeld 1 uur en het aanbrengen van de make-up duurt gemiddeld een half uur. Daarna wordt de jurk aangedaan, eventuele sieraden omgedaan en de laatste voorbereidingen getroffen. De voorbereidingen van de bruidegom kosten veel minder tijd. De bruidegom heeft vaak maar een een half uur tot een uur nodig om zich voor te bereiden.
Zo fotograferen wij:
Tijdens de hele voorbereidingen van zowel de bruid als de bruidegom worden foto’s gemaakt. Vaak is dit het moment dat alleen de ouders, de directe familie of de beste vriend of vriendin aanwezig is. Dit is dus het meest persoonlijke moment met de belangrijkste personen van de bruid en de bruidegom. Tijdens de voorbereidingen maakt de fotograaf ook foto’s van de jurk, het pak, de schoenen, de sieraden en de ringen.
De first-look
Advies:
De first-look is het super emotionele moment waarop jullie elkaar voor het eerst gaan zien. Soms vindt dit moment onder aan de trap plaats. Wij vinden dit niet altijd de meest geschikte plaats omdat dit moment ook vaak met de daggasten gevierd wordt. Wanneer de first-look onder aan de trap plaatsvindt, kunnen de gasten dit moment niet goed meemaken. Wanneer de first-look voor de deur, in de tuin of in de woonkamer plaatsvindt, kunnen ook jullie daggasten dit geweldige moment meemaken, en geloof ons, het is geweldig om directe familie en vrienden zo geëmotioneerd te zien.
Tijdsduur:
De first-look duurt op zich niet langer dan een kwartier. Vaak is dit wel het moment dat de eerste groepsfoto’s van de dag gemaakt worden. Een half uur is dus een geschikte tijdsduur voor de first-look.
Zo fotograferen wij:
Wanneer wij de first-look fotograferen, zorgen wij er altijd voor dat een van de fotografen de blik en de emoties van de bruid fotografeert en dat de andere fotograaf de blik en de emoties van de bruidegom fotografeert. Dit is voor ons ook het moment om de emoties van de daggasten te kunnen fotograferen. En zie hieronder wat voor geweldige foto’s daaruit voortkomen.
De fotoshoot
Advies:
Hoewel de fotografen goed nadenken over de mogelijkheden voor de fotoshoot in de buurt van jullie trouwlocatie, raden wij jullie ook aan om na te denken over mogelijke locaties om de fotoshoot te kunnen houden. Wij willen het liefst dat de hele dag aan jullie eisen en wensen voldoet, dus ook de foto’s moeten aan jullie wensen voldoen. Soms laten bruidsparen voorbeelden van foto’s op onze website zien die zij mooi vinden. Hier kunnen wij dan rekening mee houden. Uiteraard vinden wij het ook heel leuk om onze creativiteit te kunnen gebruiken. Denk bij het uitkiezen van de locatie ook goed na over een mogelijke binnenlocatie, want het weer zit helaas niet altijd mee.
Tijdsduur:
Maak voldoende tijd vrij voor het maken van jullie trouwfoto’s. De tijd die jullie beschikbaar moeten stellen voor het maken van jullie trouwfoto’s hangt af van de locatie waar jullie de trouwfoto’s gaan maken. Wanneer jullie foto’s maken op de locatie van de ceremonie, hebben jullie aan anderhalf uur genoeg. Wanneer jullie foto’s willen maken op een andere locatie, zullen jullie de reistijd hierbij op moeten tellen.
Zo fotograferen wij:
De fotografen werken op dit moment van de dag heel nauw met elkaar samen. Foto’s kunnen namelijk vaak vanuit verschillende hoeken genomen worden en voor totaal verschillende foto’s zorgen. Ook kan het zo zijn dat wij met onze flitsers werken. Daarvoor hebben wij elkaar hard nodig. Daarbij hebben twee fotografen die samenwerken meer ruimte en mogelijkheden voor creativiteit dan een fotograaf.
De ceremonie
Advies:
De mooiste ceremonies zijn de meest persoonlijke ceremonies op de plek die jullie geweldig vinden. Zorg ervoor dat jullie ceremonie een persoonlijke touche krijgt. Dit is vaak het moment dat er teruggeblikt wordt op jullie geschiedenis samen. Blik samen met jullie gasten terug op alles wat jullie samen hebben meegemaakt. Geniet van de ceremonie, want vanaf dit moment zijn jullie officieel met elkaar getrouwd. Jullie kunnen er echter ook voor kiezen om de officiële trouwceremonie al op een eerder moment plaats te laten vinden. Jullie kunnen er dan tijdens de trouwdag voor kiezen om een goede vriend of een familielid de ceremonie te laten houden.
Tijdsduur:
De ceremonie duurt gemiddeld 45 minuten. Zorg ervoor dat een ceremonie niet al te lang duurt, dan verdwijnt de spanningsboog van de gasten en dit is super zonde! Want juist de ceremonie hoort een van de mooiste momenten van de dag te zijn.
Zo fotograferen wij:
De fotografen fotograferen de details van de plek waar jullie ceremonie plaatsvindt. Het is leuk om hier achteraf foto’s van te hebben, want jullie zullen niet precies meer weten hoe alles er ook alweer uitzag. Ook zal een van de fotografen zich vooral richten op het bruidspaar en hier foto’s van maken. De andere fotograaf zal zich meer richten om de emoties van de daggasten. Deze momenten zijn spontaan en heel erg waardevol.
De receptie
Advies:
Zorg ervoor dat je genoeg tijd vrij maakt voor de receptie. Dit is een van de weinige momenten dat jullie rustig met jullie gasten in gesprek kunnen gaan. Dit is de tijd om lekker te borrelen en om felicitaties in ontvangst te nemen. Vaak is de receptie het moment om de bruidstaart aan te snijden. Zorg ervoor dat dit aan het begin van de receptie plaatsvindt wanneer iedereen nog in de buurt is. Het is naderhand erg lastig om iedereen bij elkaar te krijgen.
Tijdsduur:
Vaak duurt een receptie rond de twee uur. Dit is genoeg om de bruidstaart aan te snijden, om met iedereen te praten en om de felicitaties in ontvangst te nemen. Vaak loopt de receptie over in het diner. Dan weten de niet-daggasten precies wanneer het voor hun tijd is om naar huis te gaan.
Zo fotograferen wij:
Op het moment van het aansnijden van de bruidstaart zorgen de fotografen dat zij allebei in de buurt van de taart en het bruidspaar zijn. Vaak richt een van de twee fotografen zich vooral op het bruidspaar terwijl de andere fotograaf meer kijkt naar de reacties van de gasten. Ook dit is een mooi moment om de gasten en hun emoties mooi vast te leggen. Vaak is het een moment waarop veel gelachen wordt. Spontaner kun je gasten niet vastleggen. Tijdens de felicitaties zijn wij er erbij om de enthousiaste reacties, tranen van geluk en knuffels van familie en vrienden vast te leggen. Zo hebben jullie van (vrijwel) iedere daggast een foto.
Tijdens de rest van de receptie maken wij allebei veel sfeerfoto’s. Van de versierde ruimte, van de hapjes en de taart, van de gasten en uiteraard van jullie. De gasten en jullie zijn zich op dit moment niet zo bewust van onze aanwezigheid. Dit zorgt voor veel spontane, niet geposeerde foto’s. De receptie is ook vaak het moment waarop getoast wordt. Ook dit leggen wij uiteraard vast.
De groepsfoto’s
Advies:
De groepsfoto’s kunnen gewoon op de trouwlocatie gemaakt worden. Hier hoeft geen aparte locatie voor gevonden te worden. Wel is het handig om voorafgaand aan de bruiloft een draaiboek te maken van de groepjes met wie jullie op de foto willen. Dit scheelt een hele hoop tijd en zorgt ervoor dat je op dat moment geen belangrijke samenstellingen vergeet. Het is verder handig als een van de ceremoniemeesters de groepjes verzamelt, zodat het maken van de groepsfoto’s niet al te veel tijd in beslag neemt.
Tijdsduur:
Reken 3 minuten per foto die gemaakt moet worden. Het is wel vaak zo dat er buiten de geplande groepsfoto’s ook spontane groepsfoto’s gemaakt worden. Maak dus wel iets meer tijd vrij dan de geplande 3 minuten per groepje. Een andere tip is om de groepsfoto’s niet pas te doen wanneer het bijna donker is. Het is dan erg lastig om iedereen mooi op de foto te krijgen.
Zo fotograferen wij:
Tijdens de groepsfoto’s kunnen wij vaak heel goed samenwerken. Zo kunnen wij bij de groepsfoto goed iedereen neerzetten zodat ze zichtbaar zijn op de foto en kunnen wij bij de kleinere groepsfoto’s eventueel tegelijk groepjes fotograferen zodat dit moment van de dag zo kort mogelijk hoeft te duren.
Het diner
Advies:
Het is heel lastig om een advies te geven bij dit onderdeel van de bruiloft. Dit omdat het diner erg verschillend kan zijn. Het ene bruidspaar kiest voor een walking dinner, terwijl het andere bruidspaar voor een bbq of een vijfgangendiner kiest. Dit bepaalt de sfeer en natuurlijk de tijd die jullie ervoor vrij moeten maken. Er zijn wel een aantal tips. Doe vooral wat bij jullie past. Houden jullie van eindeloos tafelen, doe dat dan nu ook vooral! Het is jullie dag en dus super belangrijk dat ook dit onderdeel aan jullie wensen en eisen voldoet. Het diner is een geliefd moment voor toespraakjes. Afhankelijk van het aantal toespraken tijdens het diner kan het diner veel meer tijd in beslag nemen. Maak hiervoor een goede inschatting samen met jullie ceremoniemeesters.
Tijdsduur:
Zoals hierboven al genoemd is, is het erg lastig om dit onderdeel van de dag in te plannen. Houd bij een driegangendiner zonder toespraken zo’n twee uur in gedachten. Wanneer jullie voor een bbq kiezen, kunnen jullie iets minder tijd in gedachten houden en wanneer er veel speeches zijn, is waarschijnlijk iets meer tijd nodig. Bespreek dit goed met de ceremoniemeesters.
Zo fotograferen wij:
Tijdens dit onderdeel van de bruiloft zorgen wij er in eerste plaats voor dat alle gerechten mooi op de foto staan. We willen van elk gerecht een foto hebben. Verder maken wij tijdens het diner verschillende sfeerfoto’s. Ook vergeten wij de speeches uiteraard niet te fotograferen. Tijdens de speeches fotograferen wij vaak samen. Ook hierbij kan een van de twee fotografen zich vooral op het bruidspaar richten, terwijl de andere fotograaf veelmeer let op diegene die speecht of de gasten die vaak hard moeten lachen of misschien juist wel moeten huilen om de mooie woorden die gespeecht worden. Tijdens deze speeches hebben wij als fotografen elkaar hard nodig. Verder maken wij tijdens het diner altijd een back-up van alle foto’s. Zo weten wij zeker dat alle belangrijke foto’s die wij eerder die dag gemaakt hebben, veilig zijn! Dit is wel zo belangrijk. Verder bereiden we de eventuele same-day slideshow voor en zetten we de benodigdheden voor het feest (zoals flitsers) alvast klaar.
De kerkdienst
Advies:
Niet ieder bruidspaar zal ervoor kiezen om in de kerk te trouwen, Toch komt het regelmatig voor dat een bruidspaar het huwelijk ook in de kerk laten zegenen. Het belangrijkste advies wat de kerkdienst betreft is, kies voor een dienst die bij jullie past. Vaak vindt de kerkdienst voor het diner of direct na het diner plaats. Het is heel lastig om de kerkdienst wat tijd betreft precies in te plannen. Plan de kerkdienst dus ruim genoeg in, zodat er geen sprake is van haast. Dat zou zonde zijn.
Tijdsduur:
De tijd die voor een kerkelijk huwelijk staat is heel verschillend. Vaak is de duur van een kerkelijk huwelijk wel een beetje gelijk aan de duur van de kerkdienst op zondag, meestal één tot anderhalf uur. Wanneer jullie wensen hebben wat de lengte van de kerkdienst betreft, kunnen jullie dit uiteraard bij de dominee of de voorganger aangeven.
Zo fotograferen wij:
Onze rol tijdens de kerkdienst is heel verschillend per bruiloft. Bij sommige bruiloften mogen wij geen foto’s maken. Hier hebben wij uiteraard alle begrip voor, ondanks dat we dit wel jammer vinden. Kerken zijn vaak plekken waar wij hele mooie foto’s kunnen maken. Er zijn vaak mooie glas-in-lood ramen en het licht valt vaak mooi in kerken. Wanneer wij wel foto’s mogen maken, fotograferen wij zowel het bruidspaar als de gasten als de hele sfeer in de kerk. In veel kerken kunnen wij vanaf boven fotograferen. Dit zorgt voor schitterende foto’s.
Het trouwfeest
Advies:
De meeste trouwfeesten beginnen met een openingsdans kort na aankomst van de avondgasten op het feest. Dit raden wij jullie ook echt aan. Een openingsdans zorgt zeker voor een goed feest. Zonder openingsdans weten de gasten niet goed wanneer het feest echt begonnen is. Na de openingsdans volgt soms de dans van vader en dochter en de dans van moeder en zoon. Bespreek goed de locatie hoe het zit met het bestellen van drankjes tijdens de avond en bespreek ook goed tot hoe laat het feest gaat duren. Dan weten jullie goed waar jullie aan toe zijn.
Tijdsduur:
De tijdsduur van het feest is echt heel verschillend. Op de ene locatie moet het al vroeg stil zijn, terwijl je op andere locaties makkelijk tot een uur of 1 a 2 kunt doorfeesten. Doe ook hierbij vooral wat jullie graag zelf willen. Het is jullie feestje!
Zo fotograferen wij:
Soms denken bruidsparen dat de fotografen weinig te doen hebben tijdens het feest, maar niets is minder waar. Dit is voor ons echt een geweldig moment om foto’s te mogen maken. De openingsdans bijvoorbeeld is een moment die voor geweldige foto’s zorgt, maar ook de dans met jullie ouders is heel mooi om vast te leggen. Het mooie van de foto’s tijdens het feest is dat gasten ons niet meer zien staan. De foto’s zijn super spontaan en geven een goed beeld van de sfeer tijdens de avond. Aan het einde van de avond worden jullie waarschijnlijk uitgezwaaid met misschien wel sterretjes. Ook het uitzwaaien zorgt voor een hele mooie foto die erg mooi kan fungeren als een van de slotfoto’s van het fotoalbum. Tijdens het feest gebeurt zo ontzettend veel en snel dat wij altijd een verschillende plek innemen, zodat wij zoveel mogelijk mooie momenten toch weten vast te leggen.
De slotfoto
Advies:
Het kan zijn dat jullie hier nog nooit van gehoord hebben. Weinig fotografen maken zodra het begint te schemeren of donker wordt nog een mooie slotfoto waarbij jullie mooi uitgelicht worden. Wij kiezen hier wel voor en is het één van onze specialiteiten geworden. Wij nemen jullie dan gedurende de avond heel even mee om deze foto te maken. Dan maken wij, wanneer het weer het toelaat, buiten nog een mooie slotfoto. Als het binnen mooier is of als het weer het niet toelaat, zoeken we binnen een mooie plek uit. Deze foto is dan de foto die jullie trouwalbum afsluit. Het is een foto waarbij wij jullie, mooi licht en de trouwlocatie willen combineren.
Tijdsduur:
Jullie gasten zullen amper merken dat wij jullie nog even voor een laatste foto gevraagd hebben. Jullie hoeven namelijk maar een paar minuutjes met ons mee te lopen. Wij zorgen voorafgaand aan de foto dat alle instellingen kloppen, zodat jullie gauw weer naar jullie feest kunnen zodra de foto gemaakt is.
Zo fotograferen wij:
Wij werken nauw samen bij het maken van deze foto. Een van de fotografen zorgt ervoor dat de foto gemaakt wordt en dat de instellingen van de camera kloppen, terwijl de andere fotograaf ervoor zorgt dat het bruidspaar op de goede plek staat en dat de flitser die voor deze slotfoto gebruikt wordt, goed op het bruidspaar gericht is.